Advertisement
eGryfino - Portal eGryfino - sport, kultura, informacje, wydarzenia - informacje z powiatu gryfińskiego.

Jak zrealizowano najważniejsze zadania

27 sierpnia rusza kampania wyborcza. To czas podsumowań. Jak władze Gryfina poradziły sobie z najważniejszymi zadaniami?

Poniżej tekst z Gazety Gryfińskiej, z końca 2010 r. Wówczas to zapowiadając kadencję 2010-2014 przedstawiliśmy najważniejsze zadania naszym zdaniem. Jak władze Gryfina sobie z nimi poradziły? Czy te wyzwania rzeczywiście okazały się najważniejsze? Prosimy o ocenę.



Dziesięć zadań burmistrza Gryfina 2010-2014

Najważniejsze i najtrudniejsza zadania jakie staną przed burmistrzem miasta i gminy Gryfino.

1. Kwartały Nadodrzańskie, jak zrobić wizytówkę?

Po remoncie nabrzeża obok niego powstaną cztery najatrakcyjniejsze parcele w mieście. Po każdej stronie mostu przewidziane są dwa kwartały zabudowy. Pierwszy od południa ma zostać przeznaczony na funkcję publiczną. Trzy pozostałe (zajęte patrząc od południa na parkingi, targowisko i boisko z parkingiem) mają w przyszłości być pełne 3 i 4-piętrowych kamienic mieszkalno-usługowych, które mogą przynieść na każdym z kwartałów około 7 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni. Jak sprzedać te tereny, czy dzielić je na mniejsze działki, czy sięgać po partnerstwo publiczno-prywatne? Już na początku kadencji trzeba wypracować jasną deklarację, tym bardziej, że przed wyborami padały zaskakujące zapewnienia o zmianie planu i możliwości pozostawienia targowiska w tym miejscu. Trzeba skończyć z chaotycznymi decyzjami i niepewnością – bo to jest najgorsze.

2. Sortowanie śmieci, inaczej się nie da

Gospodarka odpadami to nie tylko problem związany z zanieczyszczeniem środowiska. Unijne regulacje nakazują nam, pod groźbą coraz większych finansowych kar, zwiększanie ilości sortowanych śmieci. W Gryfinie mamy jednak tylko proste wysypisko, inwestycja polegająca na wybudowaniu linii do sortowania odpadów jest bardziej niż konieczna. Oprócz budowy instalacji do sortowania śmieci potrzeba jednocześnie działań edukacyjnych dla mieszkańców oraz zorganizowanie systemu, aby łatwo było śmieci segregować już na poziomie gospodarstwa domowego. Jednocześnie w przypadku odpadów płynnych, czyli kanalizacji potrzeba jasnego określenia tych miejscowości, które będą kanalizowane oraz tych, których mieszkańcy będę musieli polegać na szambach i przydomowych oczyszczalniach.

3. Systemowe podejście do miejsc parkingowych

Samochodów nam przybywa, a znaleźć miejsce parkingowe jest coraz trudniej. Wyszukiwanie kolejnych terenów, na których uda się wygospodarować kilka, kilkanaście miejsc, to tylko działanie doraźne. Trzeba jasno sobie powiedzieć, że przynajmniej jeden kompleks garażowy (najlepiej za wieżowcami) musi powstać szybko, a ma to przecież także związek z nabrzeżem i rozwojem tej części miasta. Trzeba wprowadzić rozwiązanie polegające na tym, że w ścisłym centrum (m.in. przed urzędem) tylko pierwsze 30 minut postoju będzie bezpłatne. Ludzie, którzy pracują w centrum muszą pogodzić się z tym, że albo zostawią auto dalej (w kompleksie garażowym) lub zapłacą za jego całodzienny postój na najlepszych miejscach. Tak jest przecież w każdym większym mieście. Oprócz systemowego podejścia do miejsc parkingowych potrzeba także kompleksowego planu rozwoju sieci dróg.

4. Wsparcie przedsiębiorczości

Każde nowe miejsce pracy to skarb. Przedsiębiorców można wspomagać na różne sposoby, a najważniejsze to: zmiana filozofii ich obsługi w urzędach oraz przygotowanie dla nich możliwości rozwoju. Gmina powinna przygotować na swoich stronach jasną ofertę, dotyczącą terenów i lokali. Jeżeli ktoś wpada na pomysł uruchomienia warsztatu samochodowego, to nie powinien być traktowany jako zagrożenie, ale powinien otrzymać możliwość zakupu kilku działek, aby móc wybrać najlepszą. O prowadzeniu centrum wspomagającego biznes, systemie informacji i przejrzystych zasadach nie trzeba wspominać.

5. Pozyskiwanie środków UE

Ostatni czas był dla nas lepszy, jeżeli spojrzymy na „duże” projekty. Udało się pozyskać spore kwoty na renowację nabrzeża i uzbrojenie parku przemysłowego, ale nie można ustawać w dążeniach do pozyskiwania jak największych kwot. Pieniądze zewnętrzne, dzięki coraz liczniejszym programom, dotyczącym różnych zadań, można jednak pozyskiwać w coraz większym stopniu. Gmina powinna zadbać o szeroki program szkoleniowy i pomocowy dla wszystkich, którzy mogą z tego korzystać. Pieniądze zewnętrzne, nie tylko stricte z funduszy unijnych mogą być zdobywane w magistracie, w placówkach sportu, kultury, oświaty i w niezależnych stowarzyszeniach.

6. Wprowadzenie konsultacji społecznych

Władza nie powinna podejmować działań bez zapytania o zdanie mieszkańców. Jeżeli tego nie robi, pojawiają się błędy i problemy, za które później trzeba płacić wysoką cenę. Nie można przeprowadzić debaty o lokalizacji hali sportowej w momencie, gdy gotowy jest już projekt budowlany w konkretnym miejscu i trwa proces inwestycyjny. Pomysł Wspólnej Sprawy, czyli ankiet przeprowadzanych wśród mieszkańców i pytanie ich o zdanie w kluczowych sprawach, jest moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem zgłoszonym w tym czasie i powinien wejść na stałe do kanonu działań władzy gryfińskiej. Zanim podejmie się decyzję w sprawie targowiska, trzeba zapytać o zdanie kupców itd. W wielu sprawach można przedstawić zamiary władz mieszkańcom, potem zapytać ich o zdanie, a dopiero potem podjąć decyzję. Przeprowadzenie badania opinii publicznej w Gryfinie to koszt rzędu kilku tysięcy złotych i będę to jedne z najlepiej wydanych pieniędzy z budżetu.

7. Plaża – turystyka – rekreacja

Nigdy nie będziemy gminą nadmorską, która żyje z turystyki. Jednak posiadając takie atuty jak Międzyodrze, jeziora, lasy nie możemy pozwolić sobie na ich niemal zupełne ignorowanie. Krzywy las, który powinien być głośną atrakcją turystyczną jest skrzętnie… chowany. Nad jeziorem Wełtyńskim nie ma plaży (mamy tylko koncepcję), a króciutka ścieżka rowerowa kończy się w lesie. Potrzeba tutaj dużych inwestycji i profesjonalnego działania, a nie corocznego skreślania tych pozycji i traktowania ich jako takich, z których najłatwiej zrezygnować. Jest to o tyle dziwne, że turystyka jest dziedziną, która przynosi stosunkowo szybko konkretne zyski, a zbudowanie ścieżek rowerowych jest jednym z najczęściej zgłaszanych przez mieszkańców postulatów.

8. Budowa hali sportowej

Choć rozstrzygnięto konkurs architektoniczny i gmina dysponuje projektem budowlanym, który budzi zazdrość w Szczecinie, to w czasie kampanii pojawiły się głosy powątpiewania. Tymczasem, te założenie idealnie odpowiadają naszym potrzebom, a jedynym problemem jest znalezienie 18 milionów złotych, bo na tyle opiewa kosztorys (łączny koszt hali, parkingów, zagospodarowania terenu i przełożenia sieci). Choć zapewne w wyniku przeprowadzonego przetargu realny koszt wybudowania hali będzie nieco niższy, to gmina nie może samodzielnie wyłożyć takiej kwoty. Przynajmniej połowę powinny stanowić środki zewnętrzne. Jeżeli założymy dofinansowanie co najmniej na tym poziomie, to pozostała część, na którą można przecież wziąć kredyt, jest zdecydowanie w zasięgu gminy.

9. Przyjęcie planu funkcjonowania kultury

O budowie nowego domu kultury mówi się coraz głośniej. Aby nie popełnić żadnego błędu, jeszcze przed przeprowadzeniem prac projektowych trzeba ustalić szczegóły funkcjonowania tej sfery życia. Moim zdaniem zajęcia dla dzieci i młodzieży powinny skoncentrować się w Pałacyku Pod Lwami, tym bardziej, że istnieje realna szansa na jego renowację. Nowy dom kultury na nabrzeżu powinien mieścić przede wszystkim dużą salę widowiskową na przynajmniej trzysta miejsc. Takiego obiektu bardzo w mieście brakuje.

10. Stworzenie marki Gryfina

Gmina musi działać jak sprawnie zarządzane przedsiębiorstwo. Mieć swoją markę, hasło, logo i kolorystykę. Musi być jasno wybrana koncepcja, dotycząca działań promocyjnych, czyli takich, które oddziałują poza granicami gminy. Promocja rozumiana jako działanie dla mieszkańców jest założeniem błędnym. Jej zadaniem jest przyciągnięcie do nas nowych ludzi, zarówno tych, którzy chcą się tutaj osiedlić jak i tych, którzy po prostu nas odwiedzą. Wykreowanie marki miasta i gminy  to szerokie zadanie, oczywiście nie można mieszkańców pomijać, bo to oni jeżeli będą dumni z naszych atutów będą najlepszymi reprezentantami marki Gryfina.

Dodaj komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz zapisy regulaminu